Educația Turiștilor

Atunci când ne planificăm să mergem să vizităm ceva, ne punem în bagaje tot ceea ce vom avea nevoie: mâncare, haine, încălțăminte corespunzătoare, aparat foto, bani, hartă, ochelari de soare, crema protectoare etc. Avem grijă ca totul să fie pus în ordine și să nu lipsească ceva anume. Până aici toate bune. Ne pregătim să plecăm și ajungem la punctul nostru dorit. Vizităm un muzeu, un parc național, o stațiune turistică. Ne plimbăm, facem poze, un check-in (feeling great in …).

checkin

Sursa foto: http://www.hotel-r.net/

Ne plimbăm , vizităm, la un moment dat ni se face foame. Dacă avem bani mergem la un local dacă nu, ne așezăm pe o bancă, ne desfacem pachețelul cu mâncare pregătit de acasă și mâncăm. Poftă bună!  În timp ce mâncăm, ne gândim că ar merge și o sticlă de suc/bere.  Ne ospătăm bine, stăm putin să ni se așeze mâncarea în stomac. Printre noi mai sunt și fumători.  Cum spune fumătorul:  „Hai că ar merge și o țigare”.  Am mâncat, am băut, s-a fumat, ce să facem cu resturile menajere? Ne uităm dacă este un coș de gunoi și vedem un coș de gunoi mic, ruginit și plin de dădea peste. Le punem și noi peste că oricum nu se vede și ne vedem de drum, că nu are rost să le cărăm după noi până la următorul popas.

Aici remarcăm o greșeală. Noi înainte de a pleca la drum nu am pus la noi pungi speciale pentru resturile menajere pentru a le arunca la următorul popas. Ne bazăm că sunt tomberoane suficiente sau dacă nu sunt spunem: „Las’ că merge și așa”. Nu merge și așa. Din cauza stării de superficialitate pe care o avem față de acest lucru aparent banal, ajungem sa ne distrugem mediul înconjurător și zone turistice de importanță națională. Dar o întrebare pe care o are toată lumea: ” De ce la noi nu este la fel ca ”dincolo”?”, am putea să dăm singuri răspunsul: din cauza NEPĂSĂRII noastre. „Dincolo” este altfel pentru că se respectă indicatoarele „NU ARUNCAȚI PE JOS” și în caz de nerespectare, persoana în cauză este sancționată. La noi pe lângă faptul că indicatoarele nu sunt respectate nici consecințele nu sunt aplicate.  Un lucru bun pe care putem să îl facem este să începem să respectăm mediul înconjurător și în loc de expresia:”Lasă că merge și așa” să zicem „Dacă cei de dincolo pot, noi de ce nu?” Când esti la tine acasă și vrei să iti desfaci un baton de ceva, sau sa bei un suc nu arunci pe jos resturile ci le duci la gunoi. La asta trebuie să te gândești atunci când te tentează să arunci pe jos.

Mai sunt alte persoane, care pe lângă faptul că nu respectă indicatoarele și zonele în care se aruncă resturile menajere, le mai și distrug. Se simt „jmekeri”. După cum zicea verișorul meu cel mic: „Jmeker= de 2 ori prost și o dată fraier”.  Aceste persoane ar trebui amendate strașnic.

O altă faptă necorespunzătoare pe care o fac mulți turiști este să iși scrie numele pe zidurile monumentelor istorice. Ați auzit expresia: „Numele proștilor pe toate gardurile”, cam așa sunt și cei care distrug monumente care o valoare uriașă. Alt lucru pe care îl fac turiștii este să  atingă sau să stea pe obiectele expuse, ignorând semnul „Vă rugăm nu atingeți exponatele”. Deci ne și roagă să nu le atingem. Când au pus aceste indicatoare, le-au pus cu un rost anume, nu doar de pamplezir.Pe lânga nerespectarea acestor reguli de bun simț mai lasă în urma lor si sticle de apă aproape goale sau pungi de cipsuri. Un prieten bun a definit în 2 cuvinte acești oameni: „Porcus Turisticus”.

Pe perioada verii am făcut voluntariat la Castelul Corvinilor și în timp ce supravegheam sălile, a trecut pe lângă mine un grup de fete și băieți care vizitau pentru prima dată castelul. Fără să vreau am auzit-o pe o fată din grup care spunea următoarea afirmație :  „Dacă mă întreabă cineva ce am văzut la Castelul Corvinilor, nu știu ce să le răspund că nu am văzut cine știe ce. Când am fost la Castelul Peleș am avut ce vizita, acolo istorie. Nu poți să compari.” Cu ultima propozitie sunt de acord, nu poți să compari Castelul Corvinilor cu Castelul Peleș. Castelul Corvinilor are o vechime de aproape 600 de ani pe când Castelul Peleș are o vechime puțin peste 100 de ani. Nu neg frumusețea  Peleșului, dar el nu a avut parte de atâtea evenimente precum cel al Corvinilor. Castelul Huniazilor a avut parte de câteva incendii puternice care au distrus mobilierul castelului, și mare parte din mobilă a fost dusă in fostul Imperiu Austro-Ungar.

Sursa foto: Arhivă personală

În prezent, castelul este păstrat pentru conservare iar dacă doar pentru plăcerea vizuală a turistilor se pun la întâmplare mobilă și se dă cu „trafaletul”, după cum spunea o doamnă când a venit la castel, totul ar părea kitsch și s-ar distruge valoarea istorică.

Un alt lucru pe care turiștii il fac când doresc să viziteze un monument este să se „sperie” de preț. De exemplu când am fost la Cetatea Devei accesul la telecabină era 5 lei pentru elevi/studenți/pensionari și pentru adulți 10 lei. Urcai cu telecabina și te uitai la cetate, accesul fiind unul foarte restrâns datorită lucrărilor de restaurare.  În Râmnicu Vâlcea lângă Parcul Zăvoi se află Casa Memorială a lui Anton Pann. Prețul pentru elevi/studenți/pensionari 1 leu, adulți 2 lei, iar casa nu este foarte mare dar ai ce vedea. Aceste prețuri nu sunt mari dar la Castelul Corvinilor prețul pentru adulți în sezonul de vară este 30 lei, toată lumea spune că este prea mult. Într-adevăr este mult dar vizitezi ceva mai mult de 2-3 încăperi. Prețul nu este stabilit de conducerea castelului ci de Consiliul Local.  Spre exemplu la Castelul Neuschwanstein din Bavaria prețul pentru un adult este 9 euro = aproximativ 40 lei iar la Palatul Schonbrunn prețul începe de la 10,50 euro =  aproximativ 50 lei.

Sursa foto: http://www.austria.ro/

Atunci când mergem să vizităm ceva și biletul are un preț mai mare sau mai mic, trebuie să ne gândim ce valoare are obiectivul turistic pe care îl vizităm și să apreciem munca celor care se străduiesc să creeze o atmosferă placută celor care le calcă pragul. Să-i apreciem la adevărata lor valoare, gândindu-ne că după noi vor mai veni multi alti oameni să viziteze și să rămână și ei cu o amintire plăcută.