Mens sana in corpore sano

De multe ori din dorinta de a fi buni parinti si de a nu il supara pe „Domnu’ Goe”, facem precum Mam`mare, rabat de tot ce inseamna alimentatie sanatoasa oferindu-i copilului nostru o sumedenie de alimente sarace in nutrienti. Suntem intr-o epoca a vitezei, a modernului, a urbanului in care nimeni nu mai are timp sa gateasca si isi comanda de la pizzerii, restaurante sau isi iau mancare semipreparata. Problema pe care o avem noi o reprezinta cantitatile( in special cu zaharul si sarea) si numarul de mese respectate. Mesele principale sunt: mic dejun, pranz si cina.

Nu putem vorbi despre o selectie educata in  alimentatia copiilor,  daca tu ca parinte esti neglijent in ceea ce priveste alimentatia. Educatia asupra modului in care ne hranim trebuie sa plece din practica voastra a parintilor printr-un mod de alimentatie sanatos si echilibrat, iar prin acest stil sa fie un exemplu de pentru copil si pentru cei din jur. Parintele trebuie sa fie responsabil de tot ce baga copilul in gura si sa-i ofere mereu alternative nutritive la ceea ce copilul vede in „colectivitatea” din societate si prin mijloacele de distale de comunicare in masa. Marea majoritate a parintilor isi spala lipsa de grija fata de copil prin oferirea de „libertate” celui pe care ar trebui sa-l educe acasa cu privire la ce „baga in gura”, oferindu-i o suma de bani sa-si cumpere „cel mic” ce doreste, ignorand posibilitatea ca in timp datorita „libertatii” acordate copilul sa devina suferind de boli de nutritie- diabet zaharat, obezitate, boli cardiovasculare.

Un mod de viata si o nutritie echilibrata bazata de vitamine si minerale asimilate natural se poate face cu calm si rabdare, este o greseala ca sa interzici copilului sa consume anumite produse, atunci cand ii spui: „Nu ai voie!”, el atunci  va dori si mai mult acel lucru. Pentru ca cei mici sa inteleaga importanta unui mic dejun sanatos, unui pranz echilibrat si a unei cine in familie, este nevoie ca fiecare membru fie implicat si constient de ce inseamna sa mananci sanatos, echilibrat si cumpatat. Printr-o alimentatie sanatoasa si echilibrata copilul are un aport natural de vitamine  pentru dezvoltatea calitatilor motrice si proceselor cognitive.

Mesele copilului

Micul dejun

Micul dejun reprezinta cea mai importanta masa a zilei. Fiind si prima masa, nu trebuie sa fie incarcata sau sa contina prajeli. Exemple de mic dejun sanatos:

  • un bol cu lapte si cereale
  • sandwich cu unt de arahide
  • iaurt cu fructe ( iaurtul natural simplu combinat cu fructe ce sunt prin casa) 

Trebuie sa tinem cont si de pachetelul ce il ia la gradinita/scoala.  O varianta la indemana o reprezinta un sandwich si un desert ( fruct si/sau gustare). Sandwich-ul este o alegere clasica deoarece se prepare si se serveste la fel de usor. Ca un desert pentru copil se poate pune fructe ( mere, banane, fructe uscate –  curmale, smochine). 

Pranzul

La masa de pranz, se serveste o mancare calda. Cum stim ca cei mici nu sunt fani al ciorbelor cu legume, o alternativa eficienta o reprezinta supele crema.  Asa copilul isi va lua portia de vitamine fara sa fie fortat de parinti sau sa comenteze ca „leguma aia arata ciudat”.

Cina

Cina nu trebuie sa lipseaca. Ea trebuie sa fie asemanatoare cu micul dejun, nu foarte incarcata. Se poate servi un sandwich sau o budinca din seminte de chia. 

Seminte-de-Chia-150g

Bauturile

Ce ne facem cu bauturile? Pai, solutia este simpla: se pot face smoothie-uri foarte delicioase cu o prezentare foarte atractiva. Ce conteaza pentru copii cel mai mult este prezentarea, trebuie sa-i atraga. Se pot face smoothie-uri din banane, curmale, merisoare etc se pot face milkshake-uri, limonade.

smoothie-e1528650816180-599x486

Secretul unei alimentatii sanatoase pentru copil este timpul. Timpul pe care il acorzi, nu trebuie sa faci eforturi pentru a gati o mancare pe care nu o va manca. Trebuie sa fie simpla, cu o prezentare atractiva. Nu trebuie sa spui ca nu stii, nu ai mai facut, exista variante de retete sanataoase pe internet in care vei descoperi pas cu pas cum se face si in timp vei vedea rezultate.

Si eu am fost copilul care comenta la ceea se punea pe masa, pentru mine mancarea trebuia sa arate bine. Mama mea cand manca ceva ce eu nu am mai mancat o intrebam ce mananca si gustam si eu. Daca era ca acea mancare sa se serveasca la masa cu siguranta nu o mancam. Tineti minte copilul este curios, starniti curiozitatea.

Surse:

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s